Komuniti PPKP Forum Index Komuniti PPKP
Komuniti Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran
 
 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 

Home | Forum | Arcade

IJAZAH SARJANA MUDA KESIHATAN PERSEKITARAN DENGAN KEPUJIAN
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Komuniti PPKP Forum Index -> Perkembangan Kerjaya
View previous topic :: View next topic  
Author Message
primero.ozero
Pegawai Tugas Khas
Pegawai Tugas Khas


Joined: 12 Aug 2006
Posts: 446
Respect Points: +9

0 Cash
Location: Pejabat Kesihatan Timur Laut, Penang

PostPosted: Sat Sep 02, 2006 10:48 pm    Post subject: IJAZAH SARJANA MUDA KESIHATAN PERSEKITARAN DENGAN KEPUJIAN Reply with quote

IPT: Universiti Kebangsaan Malaysia

Jangkamasa pengajian

Empat tahun ( lapan semester )

Syarat-syarat Kemasukan

Syarat-syarat kemasukan adalah seperti berikut:-

Lulus SPM/Setaraf dengan baik

Lulus dengan kepujian mata pelajaran Bahasa Melayu/Malaysia di peringkat SPM/Setaraf

Lulus STPM dengan sekurang-kurangnya:

* Gred C (NGMP 2.00) mata pelajaran Pengajian Am,

dan

* Gred C (NGMP 2.00) dua (2) mata pelajaran lain

Telah mengambil MUET

Lulus dengan sekurang-kurangnya Gred C (NGMP 2.00) mata pelajaran berikut:

* Biologi

* Kimia

* Matematik T/Matematik Lanjutan T

Atau

Diploma Sains atau Sains Kesihatan dari Institut Pengajian yang diiktiraf oleh UKM dan Kerajaan Malaysia atau Kolej Kementerian Kesihatan Malaysia dan telah lulus pengajian peringkat Diploma ketika mengemukakan permohonan.

Atau

Lulus SPM dengan kepujian dalam dua (2) mata pelajaran sains berikut:

* Biologi

* Kimia

* Matematik

Pengalaman kerja sekurang-kurangnya lima (5) tahun dalam bidang yang berkaitan

Lulus ujian dan temuduga yang ditetapkan.

Prospek kerjaya

*Ahli kesihatan persekitaran dan pegawai yang mengamalkan bidang kesihatan persekitaran di kementerian kesihatan, kementerian sains, teknologi dan alam sekitar, kementerian perumahan & kerajaan tempatan, dan badan-badan berkanun lain

* Syarikat dan industri yang terlibat dalam bidang kesihatan persekitaran dan keselamatan dan kesihatan pekerjaan.

* Pegawai penyelidik dan perunding di sektor awam dan swasta

* Syarikat dan industri makanan dalam bidang keselamatan makanan

* Ahli akademik IPTA dan IPTS

* Amalan persendirian


Untuk keterangan lanjut sila hubungi:
Penyelaras
Program Kesihatan Persekitaran
Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu
Universiti Kebangsaan Malaysia
Jalan Raja Muda Abdul Aziz
50300 Kuala Lumpur
Tel:+603-4040 5627 / 5800
Fax: +603-26914304
Emel: m_mubin@fskb.ukm.my; dkfskb@fskb.ukm.my
Laman Web: http://www.fskb.ukm.my
_________________

[DKP 7/2003] '''
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
Shah
Pegawai Zon Malaysia Timur
Pegawai Zon Malaysia Timur


Joined: 18 Aug 2006
Posts: 464
Respect Points: +12

0 Cash
Location: Sandakan

PostPosted: Sun Sep 03, 2006 12:13 am    Post subject: Reply with quote

Ini dah cukup bagus...satu lagi pintu untuk ppkp teruskan perjuangan...sdr primero, kalu kelayakan guna kelulusan RSH/LIPKM/DKP ada pengecualian jam kredit keh? Dan adakah kursus ini sepenuh masa atau separa masa (off camp). Cool Cool Cool
_________________
Perkhidmatan Adalah Perjuangan
Batch LPIKM 2/88

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
primero.ozero
Pegawai Tugas Khas
Pegawai Tugas Khas


Joined: 12 Aug 2006
Posts: 446
Respect Points: +9

0 Cash
Location: Pejabat Kesihatan Timur Laut, Penang

PostPosted: Sun Sep 03, 2006 12:25 am    Post subject: Reply with quote

setahu saya, kebiasaannya ada.. bergantung apa yg dipelajari sebelum ini.. nilai kredit tu akan dikecualikan.. kursus ni secara sepenuh masa.. tapi kalau tak salah saya boleh jugak amik separuh masa.. tapi kena berhubung dgn pihak universiti dan jpa..

selain daripada ukm.. uitm dan upm jugak ada menawarkan kursus ijazah pertama yang berkaitan dgn kesihatan persekitaran.. cuma saya tak dapat cari maklumat yg lengkap lagi.. saya emel pihak universiti pun masih belum dibalas lagi..

saya sendiri tgh pening camner nak amik pjj ni.. rumah saya dekat sangat dengan usm.. hmm..
_________________

[DKP 7/2003] '''
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
Shah
Pegawai Zon Malaysia Timur
Pegawai Zon Malaysia Timur


Joined: 18 Aug 2006
Posts: 464
Respect Points: +12

0 Cash
Location: Sandakan

PostPosted: Sun Sep 03, 2006 12:42 am    Post subject: Reply with quote

terima kasih atas info yang jelas. Tentang nak sambung belajar tu, rancang dengan baik jangan sampai memeningkan kepala. ada baiknya tunggu hingga disahkan dalam jawatan. Cool
_________________
Perkhidmatan Adalah Perjuangan
Batch LPIKM 2/88

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
aiman
Guest




Respect Points: 0

0 Cash

PostPosted: Sun Sep 03, 2006 12:48 am    Post subject: Reply with quote

aku ada masalahla..

aku punya sijil Diploma Kesihatan Persekitaran dah hilang, si camner aku nak sambung belajar kalau benda tu takda. Anybody...help me !!!!!!
Back to top
primero.ozero
Pegawai Tugas Khas
Pegawai Tugas Khas


Joined: 12 Aug 2006
Posts: 446
Respect Points: +9

0 Cash
Location: Pejabat Kesihatan Timur Laut, Penang

PostPosted: Sun Sep 03, 2006 4:34 pm    Post subject: Reply with quote

hah.. tikus curik kut? hahaha.. atau ni mesti dah buat lap keter.. hahaha.. cuba la contact kskb.. mmg penting menda tu klu nak sambung stadi..

p/s: yeyehh 16/9 ni dapat.. yeyeh...
_________________

[DKP 7/2003] '''
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website AIM Address Yahoo Messenger
Shah
Pegawai Zon Malaysia Timur
Pegawai Zon Malaysia Timur


Joined: 18 Aug 2006
Posts: 464
Respect Points: +12

0 Cash
Location: Sandakan

PostPosted: Sun Sep 03, 2006 5:51 pm    Post subject: Reply with quote

Ya, betul tu...kena kontak KSKB atau IKU (mana yang berkenaan). Tapi KSKB atau IKU tak akan keluarkan satu salinan baru (mungkinlah)...never mind...IPT faham masalah tu. So yang penting ada surat pengesahan yang mengandungi transkrip keputusan yang disahkan benar oleh badan yang bertanggungjawab mengeluarkannya...IPT boleh terima.

Sijil SPM/STPM pun kalu hilang mereka (MPM) tak akan ganti dengan yang baru tetapi mereka akan keluarkan satu perakuan....

Semoga berjaya...
_________________
Perkhidmatan Adalah Perjuangan
Batch LPIKM 2/88

Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
aiman
Guest




Respect Points: 0

0 Cash

PostPosted: Sun Sep 03, 2006 10:54 pm    Post subject: Reply with quote

ok thanks..
Back to top
shazril
Ahli Biasa
Ahli Biasa


Joined: 28 Sep 2006
Posts: 15
Respect Points: +1

0 Cash

PostPosted: Tue Dec 12, 2006 10:14 pm    Post subject: Reply with quote

1. .....setiap awal semester 2 minggu di UKM,
2. .....Satu minggu 5 assigment, satu assigment ketebalan 20 hibgga 25 muka


Ini yang payah sikit.... satu assignment setiap hari....lagi payah....
_________________
BATU PAHAT
Back to top
View user's profile Send private message
shazril
Ahli Biasa
Ahli Biasa


Joined: 28 Sep 2006
Posts: 15
Respect Points: +1

0 Cash

PostPosted: Tue Dec 12, 2006 10:16 pm    Post subject: Reply with quote

Tambahan, takda MUET boleh masuk dulu, tapi kena lulus dalam tempoh pengajian, kalautak degree tak kuar,
_________________
BATU PAHAT
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Komuniti PPKP Forum Index -> Perkembangan Kerjaya All times are GMT + 8 Hours
Goto page 1, 2, 3, 4  Next
Page 1 of 4

 
Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Effex-Media Web Resources
phpbb template by zig zag web design
© 2005 Copyright zig zag web design. All rights reserved.



Free Forum Free Top Site List
Make this Forum Ad-Free




2189794